Felújítások és kiadások közötti különbségek
Több filmnél említettem, hogy melyik verziót láttam, de azt gondolom, hogy érdemes erről külön is beszélni, mert talán nem is gondoljuk, hogy 1-1 film mennyire más lehet a különböző kiadások esetén.
A cikk leginkább a képi tartalomra koncentrál, mivel azt sokkal könnyebb összehasonlítani és szemléltetni.
Ha a LaserDisc, HDDVD és egyéb ritkaságokat kihagyjuk, akkor 3 elterjedt fizikai médium létezik:
- DVD - 1996 -
- BluRay - 2006 -
- 4k UHD - 2016 -
A film kiadók rájöttek, hogy bármilyen filmet újra ki lehet adni, ha odaírják, hogy hányadik évfordulós kiadás. Ezek általában a film ugyanazon verzióját (digitális átiratát) tartalmazzák, így nem ez az, amit figyelni kell egy új kiadás esetén, hanem a 2k/4k-ban újraszkennelt hívószavakra.
Az új formátumok, legyen az szó dvd, blu-ray vagy uhd, megjelenésekor, a kiadók sokszor azt a legegyszerűbb utat járják, hogy mindenféle változtatás nélkül kiadják a film egy korábbi digitális verzióját.
Itthoni dvd-k első fecskéi a 4:3-ba kódolt (a fekete sáv is képi információ volt), szélesvásznú filmek voltak, mindez aranyárban (10 000.- forint - 1996-ban). Ezek hamar kikoptak, de sajnos van ami azóta sem jelent meg jobb minőségben (se új dvd, se blu-ray).
A dvd-k korában az egyik legfontosabb paraméter az volt, hogy legyen rajta DTS hangsáv. Az már csak később derült ki, hogy ez nem elég, mert ezek közül is voltak jobban és kevésbé tömörített verziók. 768 vs 1536kbps verzió közül a második volt a kánaán. A számok jól tükrözik, hogy az egyik kétszer annyi hangadatot tartalmazott mint a másik.
Aztán eljött a Blu-ray (a hddvd-vel együtt), a megtestesült csoda, ami már 1080p felbontást ígért és veszteségmentes tömörítetlen hangot. Sajnos nagyon sok lemezen eleinte sima Dolby Digital + volt (picit jobb csak, mint a dvd-s hangsávok - 448 vs 640kbps), jobb esetben pedig tömörítetlen LPCM. Később jöttek csak a DTS-HD Master Audio és Dolby TrueHD hangok. Tehát itt is igaz volt, hogy az első kiadások közelében sem jártak a Blu-ray képességeinek.
A képre visszatérve nézzünk meg pár összehasonlítást eltérő kiadások között.
(Érdemes a képeket külön böngésző fülre megnyitni és azok között váltogatva figyelni a különbségeket!)
Ronin (2. kép Arrow video felújított kiadás)
Egy film, ami nálunk csak dvd-n elérhető, pedig külföldön már a második kiadását is megélte.
Különbségek:
- Jól látható, hogy a képminőség javulás nem egységes. Van ahol jobban, van ahol kevésbé jobban látszódik.
- Eltérő képkivágás az eredeti nyersanyag újraszkennelésének a jele általában.
- Az első képpár esetén
- Egyértelműen több a filmszemcse (grain). Ez a filmre forgatott filmek egyik jellemzője.
- Eltérő színvilág.
Rendőrsztori - (2. kép Criterion collection által felújított kiadás)
Azt gondolom, hogy ehhez nem szükséges semmit hozzátenni. Egyszerűen látszik, hogy a film első kiadása egy dvd volt, csak blu-ray lemezen.
Sajnos a fenti kiadások egyike sem érhető el magyar vonatkozással, de a fentiek miatt fontos, hogy vásárlás előtt tájékozódjunk, hogy mit is veszünk meg pontosan és erre hívja fel ez a cikk a figyelmet.
Nézzünk meg egy konkrét példát, ami már a hazai vásárló közönség számára is fontos lehet:
Die Hard története (Magyarországon) - Xpress.hu adatai alapján
DVD
- 2000. 02. 03. - 1 lemezes, Dolby Digital hanggal
- 2002. 05. 28. - 2 lemezes, DTS hanggal
- 2005. 05. 10. - 1 lemezes, szinkronizált, DTS nélkül
Blu-Ray
- 2010. 04. 15. - 1 lemezes, szinkronizált
4K UHD
- Nincs
Ugyan a 4k-s kiadás itthon még nem elérhető, de remélhetőleg ez változni fog, így nézzük meg mi kerülne a boltok polcaira:
Blu-ray és 4k uhd (külföldi) összehasonlítása:
Egy példa, hogy az újabb kiadás nem minden esetben jobb. Véhetően az utómunkálatok során egy színszűrőt sikerült eltávolítani, ami olyan jellemező volt a film elejére.
A felbontás különbség itt nem annyira látványos. A blu-ray vélhetően jó volt és lehet hogy itt a 4k lemez már elérte az eredeti nyersanyag maximumát. Aztán lehet pár év múlva kapunk egy még jobban felújított verziót.
A teljesség miatt meg kell említeni, hogy a 4k-s kép esetén történik konverzió a nagyobb színtér és a hdr miatt, amit vissza kell konvertálni blu-ray szabványra.
- Felbontás: 2160p -> 1080p
- Fényesség: hdr -> sdr
- Színpaletta: bt2020 -> rec709
Erre azért van szükség, mert a monitorok 95%-a is ezt a minőséget tudja csak. Ez minden további 4k-s képnél is igaz!
További blu-ray és 4k uhd összehasonlítások:
Első blu-ray-ek egyike az Egy becsületbeli ügy, amit nagyon szeretek. Itthon meg is van a lemez, ami csak fizikailag tartalmazott 1920*1080 pixelt, mert képi információban alig volt több, mint a dvd.
Xpress.hu szerint 2001. júniusától volt kapható a dvd, az alábbi blu-ray pedig 2007. decemberétől:
Aztán 2019. augusztusában megjelent a 4k-s lemez, ahol már felújították a képet és hirtelen ez a minőség fogadott:
Nézzük meg mit látunk:
- A képkivágás picit más.
- A vállpánt varrásai jól láthatóvá váltak, de az egész arc sokkal élesebb és részletgazdagabb lett.
- A galléron szereplő karc eltűnt
- A szinek sokkal jobbak, a fehér tényleg fehér, a bőrszín is sokkal hihetőbb, kevésbé narancssárga
Ha most mindenki hátradőlne, hogy végre felújították a filmet, akkor most jön a fekete leves. A felújított verzió, csak 4k uhd lemezen elérhető, blu-ray-en nem! Tehát ha ma bárki megveszi a filmet blu-ray-en akkor az első képhez tartozó minőséget kapja.
A múmia blu-ray és 4k uhd
A múmia esetében is a felbontásbeli különbség rögtön szembetűnő, azonban itt már a színek nem olyan tökéletesek, mert túlságosan sárgák. A legtöbb film esetén, csak hogy a különbség még nagyobbnak tűnjön, el is színezik a filmek nagy részét.
További filmek, amelyek felújított változata csak 4K UHD lemezen érhető el:
- X-men 1-3 - nincs magyar vontazkotású kiadás
- Mission Impossible 1-3
- A hazafi
- Ragadozó - nincs magyar vontazkotású kiadás
- Tomb Raider (Jolie) - nincs magyar vontazkotású kiadás
- stb.
Általánosságban elmondható, hogy azok a filmek, amiket még filmre forgattak, sokkal jobban felújíthatóak 4k uhd formátumra (hdr és bt2020). Ezek áltlánosságban a 2000-es évek elejéig készült filmek. A digitális kamerákkal forgatott filmek minőségét nagyban meghatározza , hogy milyen minőségben rögzítették. Itt nincs lehetőség a nyersanyag újraszkennelésére jobb minőségben. A másik nagy korlát a felújításnak, hogy a különböző számítógépes utómunkálatok milyen minőségben/felbontásban kerültek elvégzésre. Ez pedig sajnos legtöbbszőr csak fullhd minőségű. Elég ha csak arra gondolunk, hogy a 10 évvel ezelőtti telefonnal fotózott kép sosem lesz már olyan, mint amit ma fotózunk egy telefonnal.
Nézzünk meg néhány ellenpéldát arra, amikor a felújítás során a végeredmény nem lesz jó.
Francia kapcsolat
Sajnos egyik kiadás sem lett jó, de mindegyikkel más a gond. Az egyiknél látszik, mennyivel több filmszemcse van a nyersanyagon, azonban teljesen beég a világos és becsukódik a sötét képi információ. Ez annyit jelent hogy a világosabb képi részeken információ veszik el, mint például felhők az égen, akárcsak a sötét részeken, mint például kabátok felületén. A felújított verzió ilyen szempontból jobb, ott azonban a színek vannak eltolódva és egy alapos DNR-t alkalmaztak, ami által a filmszemcsék nagy része eltűnik, ami a kép részletgazdagságából vesz el. Ez a Digital Noise Reduction, tehát a digitális zaj csökkentés nevű eszköz, amit sokszor használnak előnytelenül.
A végére hagytam az egyik legjobb filmet, ami az otthoni formátumok tekintetében a legmostohább körülmények között tengődik.
Terminator 2
A dvd megérkezésére egészen 2004. júliusáig kellett várni itthon, bár akkor egy elég jó kiadás került a boltok polcaira. A lemez tartalmazott szinkront és angol DTS hangsávot is.
A Blu-ray 2018. áprilisában jelent meg itthon, amikor már javában dübörgött a 4k külföldön és 2017-ben már meg is jelent a film 4k kiadása, de…
Az első képek az első kiadású verzióhoz, míg a második a 4k-ra felújítotthoz tartozik. Hogy miért ennyire zajcsökkentett a kép? Azért, mert a filmnek elkészült egy 3d-s verziója is valamikor, aminél el kellett távolítani az összes filmszemcsét, mivel ezáltal könnyebb a 3d hatást elkészíteni utólag. Ha a filmszemcsék benne maradtak volna a képben, akkor minden egyes pontról meg kellett volna mondani, hogy hol helyezkedik el a térben, ami teljesen kivitelezhetetlen lett volna. Így viszont csak az egyes körberajzolt tárgyakat kellett mélység tekintetében paraméterezni, ennek eredményeként viszont a szereplők néznek ki úgy, mintha viaszból lennének.
Természetesen további eltérés ismét jól látható a színekben, akár a lézer lövedék, akár a folyósó fala esetén, ami azt gondolom, az első kiadáson van helyesen.
Tehát a csodálatosan felújított 4k-ban is megjelent kiadás, összhatásban sokkal rosszabb lett, pedig az első kiadás sem jó.
Összegzés:
A fenti különbségek megvoltak a dvd-knél is, de az internet hiányában ritkán derült fény arra, hogy mennyire megvezetik a vásárlókat, ma azonban már megvan a lehetőség arra, hogy utánanézzünk az egyes kiadványoknak. Persze, aki magyar vonatkozásokkal szeretne filmet vásárolni legtöbbször a megveszem és a nem veszem meg között választhat, hiszen nálunk ritkán érkezik egy formátumon belül több kiadás, de ettől még fontos lehet tudni, hogy mit vásárolunk meg 8-10 ezer forintért.
Tájékozódni két oldalon lehet, ahonnan a fenti képek is származnak:
- https://caps-a-holic.com
- https://screenshotcomparison.com